Manus – Checklisa : traff-5-nathat
NÄTHAT / NÄTMOBBNING.
Du ska leva med det också!
Vill du vara en del av det här?
NOLLTOLERANS mot NÄTHAT ingår i NOLLTOLERANS mot all kränkande behandling.
Ni har fått en fin dator för skolarbetet. Ni förväntas öppna mejlen varje dag. I datorn finns även ett flertal läroböcker samt sociala nätverk.
Hur skulle det kännas att behöva öppna sin dator och varje gång vara rädd för, ALTERNATIVT VETA, att någon där kommer att uttrycka hat för dig, tycka du är äcklig eller baktala dig på andra möjliga sätt? Samma sak i sin mobil.
Praktik
Diskutera och skriv era svar i Classroom – utse en sekreterare som antecknar direkt.
Inledning : Vad är näthat ?
- Hur kan studieresultaten tänkas påverkas?
- Hur påverkas den allmänna självkänslan och självförtroendet tror du?
- Hur kan motivationen till att orka studera påverkas?
- Vad mer kan andras offentliga ogillande leda till?
- Tror du att det förekommer på TEKNIKUM?
- Hur kan du själv bidra till att NÄTHAT upphör om du upptäcker det?
- Finns det risker med att ta ställning mot en grupps NÄTHAT?
- Vad bör skolan göra?
- Bör polisen blandas in omedelbart eftersom kränkande särbehandling är åtalbart?
- Skriv ner de två mest avskyvärda saker du absolut inte skulle vilja läsa om dig själv på något socialt nätverk och skriv ner gruppens resultat på din exitbiljett.
- Sätt dig in i de personers känslor av elände (empati) som de utsätts för dagligen då näthatet nått sin kulmen och ge 1-2 ord var för den känslan.
Tänk på att:
När du delar vidare ett Facebook-inlägg eller sprider ett påstående så blir du själv en avsändare. Alltså, dina vänner tror mer på det som sägs eftersom det är du som säger det. Därför är det viktigt att ta ansvar för sådant du delar på nätet och kolla upp om det stämmer eller inte.
Strö rosor för varandra för törnen, det strör andra