Mentorstiden Torsdag den 25 augusti 2016
Idag ska vi prata om icke-verbal kommunikation och känslor förknippade med den. Vilken betydelse kroppsspråk och blickar har på varandra och även på läraren som undervisar.
- Sitt i två led – mitt emot varandra – 15 mot 15
Visa med en blick följande ”känsla” … och diskutera efteråt vem som gav den bästa tolkningen av uppgiften och vad som anledningen till att den var ”bäst”
Vi flyttar fram till ny klasskamrat efter varje blick för att utveckla kontakten med fler och fler i klassen.
- Glad
- Ledsen (kroppsspråk)
- Arg
- Besviken (kroppsspråk)
- Förvånad
- Flörtig
- Uttråkad
- Ogillande (kroppsspråk)
- Uppmärksam o intresserad (kroppsspråk)
- Bedjande
- Skam/skäms (kroppsspråk)
- Uteslutande (kroppsspråk)
- Inbjudande
- Hat
- Bitchblick (riktigt förringande, nedsättande, talande att ”du är inte värd nåt”)
- Swings kram (kroppsspråk)
Diskutera nu 2 och 2 – och senare i storgrupp – hur det skulle kännas att varje dag uppleva blickar av hat, uteslutande, ointresse, undvikande, förringande och bitchblickar.
- Nu gör vi samma sak med ditt kroppsspråk. Samma lista. Sitt eller stå – bestäm själv.
Diskutera.
Diskutera nu 2 och 2. Hur tror du den lärare skulle uppleva det, som kommer in och är motiverad att göra ett bra arbete för en elevgrupp men möts av negativa kroppsspråk och blickar och även verbala uttalande – vad skulle resultatet bli tror du? Tvärtom då?
- Fostran/uppfostran – kan man det – BF – eller präglas barnen av de ansiktsuttryck man ständigt utsätts för, det kroppsspråk eller om man blir upplockad eller lämnad ensam – platta huvuden?